Langkah Mudah untuk Membuat Rendang Ayam Tua yang Lezat Sekali

Diposting pada

Rendang Ayam Tua. Ini adalah resepi Rendang Ayam yang saya sediakan sebaik balik dari pejabat hari Jumaat yang lalu. Setelah berhari hari tak menjamah nasi, teringinlah pula untuk meratah ayam dengan sedikit nasi. Namun segalanya tak seperti yang diinginkan bila badan badan tiba tiba merasa seram sejuk dan berpeluh seperti hendak pengsan.

Langkah Mudah untuk Membuat Rendang Ayam Tua yang Lezat Sekali Rendang ayam atau daging adalah antara lauk yang saya suka sediakan di bulan Ramadhan. Saya memang tak suka makan nasi yang berkuah. Jadi kuah rendang digaul gaul dengan nasi putih telah cukup untuk membangkitkan selera terutama waktu sahur.

Lagi mencari ide resep rendang ayam tua yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal rendang ayam tua yang enak seharusnya mempunyai aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Ini adalah resepi Rendang Ayam yang saya sediakan sebaik balik dari pejabat hari Jumaat yang lalu. Setelah berhari hari tak menjamah nasi, teringinlah pula untuk meratah ayam dengan sedikit nasi. Namun segalanya tak seperti yang diinginkan bila badan badan tiba tiba merasa seram sejuk dan berpeluh seperti hendak pengsan.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari rendang ayam tua, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing jika hendak menyiapkan rendang ayam tua yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi sajian istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, ciptakan rendang ayam tua sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat menyiapkan Rendang Ayam Tua memakai 21 jenis bahan dan 3 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Rendang Ayam Tua:

  1. Gunakan 1 ekor ayam tua berat 1.5 kg.
  2. Ambil 350 gr cabe merah.
  3. Sediakan 150 gr bawang merah.
  4. Sediakan 20 siung bawang putih.
  5. Gunakan 2 ruas jari jahe.
  6. Siapkan 2 ruas jari kunyit.
  7. Siapkan 2 ruas jari lengkuas geprek.
  8. Siapkan 7 lembar daun jeruk.
  9. Sediakan 3 buah serai geprek.
  10. Gunakan 1 lembar daun kunyit.
  11. Sediakan 2 sdk kelapa gongseng yg sudah digiling.
  12. Siapkan 1 keping Asam kandis.
  13. Siapkan 1/2 butir pala.
  14. Gunakan 7 buah Cengkeh.
  15. Siapkan 7 buah kapulaga.
  16. Gunakan 2 buah bunga lawang.
  17. Sediakan 5 cm kayu manis.
  18. Siapkan 1500 ml santan kental.
  19. Gunakan 50 gr gula merah.
  20. Gunakan 2 sdkm gula putih.
  21. Gunakan 2 sdkt garam.
BARU  Resep MASHED POTATO BROCCOLI CHEESE (Kentang Tumbuk; topping Brokoli Keju)????✅Teflon Anti Gagal

Lagi satu saya suka sebab rendang mudah disimpan dengan dibekukan. Rendang Ayam Tua Assalamualaikum dan selamat malam. Rendang Ayam Tua. hari ni masak rendang ayam tua yang lama ayam tu berada dalam peti sejuk. belum ada masa sebelum ni. nak masak ayam tua ni makan masa juga la nak tunggu empuk. tu asyik tertangguh je nak masak. Untuk resepi ini, anda boleh juga menggunakan ayam tua atau ayam telur, tetapi ianya perlulah direbus hingga lembut terlebih dahulu.

Langkah-langkah membuat Rendang Ayam Tua:

  1. Cuci bersih ayam, rebus sampai matang.
  2. Blender cabe, bawang, jahe, kunyit,pala, tumis bahan masukkan kayu manis,kapulaga, bunga lawang,daun jeruk, daun kunyit,cengkeh,sampai harum..masukkan santan, masak sampai mendidih..masukkan garam, gula merah dan gula putih.
  3. Sesudah matang ayam, masukkan ayam ke santan yg sudah mendidih tadi, masak sampai set santannya..cek rasa.

Selalu kalau teringin mahu makan rendang, mesti akan request pada emak kan? Masakan emak memang antara yang tersedap! Tapi bila dah kahwin dan duduk berjauhan ni, kenalah cari ikhtiar untuk masak sendiri buat santapan anak dan suami. Antara yang menjadi pilihan rakyat Malaysia setiap kali Raya ialah hidangan turun-temurun iaitu Rendang Ayam. Rendang ayam seperti anda tau, sesuai dimakan bersama ketupat, lemang, nasi berperisa dan nasi putih.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara membuat rendang ayam tua yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!