Langkah Mudah untuk Menyiapkan Nasi Ayam Simpel, Sempurna

Diposting pada

Nasi Ayam Simpel. Mesti ramai yang suka makan nasi ayam kan. Tak kiralah hari-hari biasa atau hari istimewa, nasi ayam ni memang sesuai dihidangkan pada bila-bila masa. Kalau saya masak nasi ayam simple dan sedap je hari ni.

Langkah Mudah untuk Menyiapkan Nasi Ayam Simpel, Sempurna Resepi Nasi Ayam dah pernah or dah banyak kali kot tulis kat blog nie. Tapi semalam aku tukar style lain. Kalau korang nak try, boleh try yang ni. dah lah simple, sedap pulak. hahahahahah mampos.

Lagi mencari inspirasi resep nasi ayam simpel yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal nasi ayam simpel yang enak seharusnya punya aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Mesti ramai yang suka makan nasi ayam kan. Tak kiralah hari-hari biasa atau hari istimewa, nasi ayam ni memang sesuai dihidangkan pada bila-bila masa. Kalau saya masak nasi ayam simple dan sedap je hari ni.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari nasi ayam simpel, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar sampai cara membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika hendak menyiapkan nasi ayam simpel yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi suguhan spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan nasi ayam simpel sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa menyiapkan Nasi Ayam Simpel memakai 9 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Nasi Ayam Simpel:

  1. Ambil 3 cup beras.
  2. Ambil 500 gr ayam potong kecil.
  3. Sediakan Air seperti memasak nasi biasa.
  4. Sediakan 5 sdm saus tiram.
  5. Sediakan 1 sdm minyak wijen.
  6. Siapkan 1 ruas jahe potong korek api.
  7. Ambil 7 siung bawang putih cincang.
  8. Sediakan 2 sdt kaldu ayam.
  9. Sediakan 5 sdm minyak.
BARU  Resep Nasi Gila Anti Gagal

Kali ini, Iday nak share cara-cara memasak Nasi Ayam yang simple dan sedap! Resepi ini Iday belajar dari mak Iday. Dulu ingat susah nak buat Nasi Ayam sebab banyak benda nak kena buat. Ianya juga nasi ayam versi yang paling mudah dan simple!

Langkah-langkah membuat Nasi Ayam Simpel:

  1. Goreng bawang putih dengan minyak.. Hingga kuningan sisihkan..
  2. Marinasi ayam dengan jahe, saus tiram, minyak wijen, kaldu ayam, dan bawang putih yang telah digoreng..
  3. Cuci bersih beras beri air jgn telalu banyak.. Masukan ayam dan bumbu marinasinya di atas beras.. Jangan di aduk. Masukan ke ricecooker..klik tombol cook dan hingga mateng. Dan aduk2 nasinya…
  4. Siap di hidangkan dengan sambel udang manis..
  5. Selamat mencoba?.

Dalam perkongsian ini, saya nak tunjukkan resepi nasi ayam hainan dan roasted. Tidak banyak beza pun kedua-dua resepi ini. Kalau nak tahu, resepi nasi ayam simple dan sedap sangat berbaloi untuk di masak terutama pada hari cuti. Dengan aroma nasi ayam yang dihasilkan dapat membuka selera anak-anak. Memasak nasi dengan ayam dalam satu panci memang terdengar aneh bagi masyarakat kita.

Terima kasih telah membaca resep yang kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, olahan Nasi Ayam Simpel yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang lezat untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi untuk berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!