Resep Rendang ayam Anti Gagal

Diposting pada
Resep Rendang ayam Anti Gagal

Rendang ayam. Chicken Rendang, or Rendang Ayam is a lip-smacking Indonesian dry curry that's loaded with tender chicken simmered with a spice paste and coconut milk until there's almost no sauce left. Add Curry Paste and stir until warmed and fragrant. Add beef and stir until browned and coated in paste.

Resep Rendang ayam Anti Gagal Ini adalah resepi Rendang Ayam yang saya sediakan sebaik balik dari pejabat hari Jumaat yang lalu. Setelah berhari hari tak menjamah nasi, teringinlah pula untuk meratah ayam dengan sedikit nasi. Namun segalanya tak seperti yang diinginkan bila badan badan tiba tiba merasa seram sejuk dan berpeluh seperti hendak pengsan.

Anda sedang mencari ide resep rendang ayam yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal rendang ayam yang enak harusnya sih punya aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari rendang ayam, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, sampai cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing kalau ingin menyiapkan rendang ayam yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi sajian spesial.

Chicken Rendang, or Rendang Ayam is a lip-smacking Indonesian dry curry that's loaded with tender chicken simmered with a spice paste and coconut milk until there's almost no sauce left. Add Curry Paste and stir until warmed and fragrant. Add beef and stir until browned and coated in paste.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis dalam mengolah rendang ayam yang siap dikreasikan. Anda dapat membuat Rendang ayam menggunakan 17 jenis bahan dan 4 langkah pembuatan. Berikut ini cara dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Rendang ayam:

  1. Ambil 1 ekor Ayam pejantan.
  2. Ambil Jeruk nipis.
  3. Siapkan Bumbu halus.
  4. Gunakan 5 siung bwh merah besar.
  5. Sediakan 5 siung bawang putih besar.
  6. Ambil 2 cabe merah besar.
  7. Ambil 1 buah kunyit.
  8. Sediakan 2 ruas jahe.
  9. Sediakan Secukupnya ketumbar.
  10. Ambil Lada bubuk.
  11. Ambil 1 buah lengkuas.
  12. Ambil Santan kara kecil.
  13. Gunakan Garam.
  14. Ambil Penyedap rasa.
  15. Ambil Air.
  16. Ambil Bahan pelengkap.
  17. Siapkan Sereh,daun salam.
BARU  Resep Perkedel kentang kornet yang Menggugah Selera

Resepi Rendang Ayam yang memang sangat sedap, kuahnya sangat wangi kerana menggunakan bahan-bahan rempah ratus yang segar, dikisar halus dan ditumis sehingga masak dengan sempurna. Hirisan daun kunyit dan daun limau purut pula menambahkan lagi keistimewaan rasa pada rendang ini. Kalau nak lebih sedap, gunakan santan dari kelapa segar. Rendang Ayam – masakan kegemaran tradisional Rendang ayam adalah pilihan baik untuk mereka yang tidak memakan daging lembu tetapi ingin menikmati rasa sedap kompleks rendang tradisional.

Langkah-langkah membuat Rendang ayam:

  1. Potong & cuci bersih ayam beri perasan jeruk nipis diamkan 15mnt.
  2. Tumis bumbu halus & bahan pelengkap masak sampai kecoklatan kemudian masukan ayam setelah itu beri air secukupnya masak smpai daging ayam empuk.
  3. Setelah itu masukan santan kara masak sampai air menyusut.
  4. Rendang ayam siap dinikmati.

Antaranya resepi rendang ayam padang, resepi rendang ayam Kedah (utara), resipi rendang ayam Kelantan (Pantai Timur) dan lain-lain lagi. Selain daripada nasi impit, rendang daging dan ayam ini amat sesuai dimakan bersama pulut kuning. BACA DI LINK BARU : Resepi Nasi Ayam Hainan Sedap dan Mudah Untuk Anda Cuba Untuk hari ini, kami berikan dua versi rendang ayam mudah dan tahan lama iaitu pertama , rendang ayam sedap yang menggunakan bahan asli serta versi kedua,rendang ayam hijau. Rendang Ayam adalah masakan tradisional masyarakat Melayu di Malaysia, malah menu ni dah jadi sebahagian lifestyle masyarakat Malaysia. Pun begitu, ada banyak variasi masakan menu resepi Rendang Ayam ni mengikut tempat, daerah serta negeri.

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan rendang ayam yang bisa Anda lakukan di rumah. Selamat mencoba!